Medical taping

Medical tape komt oorspronkelijk uit Japan en is in de jaren 70 ontwikkeld. Spieren zijn niet alleen nodig voor beweging, maar zijn ook belangrijk voor lichaamstemperatuur, bloed- en lymfecirculatie. Medical tape heeft als functie om de spieren en gewrichten te ondersteunen daar waar nodig. Het wordt veel gebruikt bij sportblessures, zodat iemand op (aangepast) niveau kan blijven sporten. Ook kan het bij allerlei andere spier- en gewrichtsklachten worden gebruikt.

Medical taping kan worden gebruikt voor:

• spierblessures
  • ondersteunen van gewrichten (bijvoorbeeld schouder, knie, enkel)
  • corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichtingen
  • verminderen van ontstekingen of zwelling
  • verminderen van pijn
  • bloedcirculatie ondersteunen
  • behandelen van klachten veroorzaakt door overbelasting (tennisarm, golfelleboog, jumpers knee etc)

Werking medical taping

Bij normaal tapen wordt de bewegingsvrijheid van een bepaald gewricht geïmmobiliseerd en komt er een grote druk op de huid. Medical tape is veel meer elastisch dan gewone tape en is juist gemaakt om geblesseerde spieren en gewrichten te ondersteunen. Hierdoor verliest u geen bewegingsvrijheid. Medical taping kan de spanning van de spieren laten afnemen of juist verhogen. Het heeft een liftende werking op de huid, waardoor er drukvermindering ontstaat en meer ruimte voor bloed en lymfevaten is.

Voordeel van medical taping is dat er gewoon mee bewogen, gesport, gedoucht of gezwommen kan worden. Gemiddeld blijft de tape 3-5 dagen zitten.

Bijwerken van medical tapen zijn er in het algemeen niet. Wel kan in uitzonderlijke gevallen een allergische reactie optreden van de huid. Belangrijk is dan om de tape voorzichtig te verwijderen en dit, de volgende keer, te melden bij uw therapeut.

Maak nu online jouw afspraak voor medical taping.